Podobenstvo o nepoctivom správcovi

- Autor: Peter Kurhajec
- Typ: Dokument
- Kategorie: Biblická katechéza
- Adresáti: Katechumeni, Rodina
- Druh:
- Náročnost na přípravu: Snadné
- Časový rozvrh aktivity: 1 hodina
- Štítky:
Podobenstvo o nepoctivom správcovi
Autor: Peter Kurhajec
.docx, 16.01 KB, 0 stažení
Ježiš povedal učeníkom: „Bol istý bohatý človek, ktorý mal správcu, a toho obžalovali u neho, že mu rozhadzuje majetok. Zavolal si ho a povedal mu: »Čo to počúvam o tebe? Vydaj počet zo svojho šafárenia, lebo už nemôžeš ďalej šafáriť.« Správca si povedal: »Čo budem robiť, keď ma môj pán zbavuje správcovstva? Kopať nevládzem, žobrať sa hanbím. Viem, čo urobím, aby ma niekde prijali do domu, keď ma zbavia správcovstva.« Zavolal si po jednom dlžníkov svojho pána a vravel prvému: »Koľko dlhuješ môjmu pánovi?« On povedal: »Sto kadí oleja.« Vravel mu: »Tu máš svoj úpis, rýchlo si sadni a napíš päťdesiat.« Potom povedal inému: »A ty koľko dlhuješ?« On vravel: »Sto meríc pšenice.« Vravel mu: »Tu máš svoj úpis a napíš osemdesiat.« A pán pochválil nepoctivého správcu, že si opatrne počínal. Lebo synovia tohto sveta sú voči sebe navzájom predvídavejší ako synovia svetla. (Lk 16, 1-8)
Podobenstvo o nepoctivom správcovi patrí medzi najzáhadnejšie v evanjeliách. A to nielen v tom, že ním dostávame za príklad prešpekulovaného gaunera a zlodeja, ktorého pán v závere podobenstva dokonca pochváli.
Problém pri pochopení tohto príbehu môžeme mať hlavne vtedy, ak si dostatočne neuvedomíme, že je to iba podobenstvo. A podobenstvo nemožno brať doslovne – ako nejaký návod na jednanie, ako normu správania. Jeho hlavným poslaním je odovzdať čitateľovi ponaučenie vo forme istej pravdy.
Najčastejšie sa podobenstvo o nepoctivom správcovi vysvetľuje tak, že pán nechváli správcove kšefty, ale jeho nasadenie pre vlastnú záchranu. A keď je on taký vynaliezavý vo veciach tohto sveta, o čo viac by sme mali my, synovia svetla, vynaložiť úsilie pre Božiu vec.
Existuje ale ešte jedna interpretácia tohto podobenstva, i keď sa na ňu zabúda: byť pripravení na Boží príchod, keď Pán príde a vyžiada si od nás účty. Prvým kresťanom, pre ktorých Lukášovo evanjelium bolo primárne určené, bola táto myšlienka omnoho zrozumiteľnejšia. Oni očakávali druhý príchod Krista, ale keďže nenastával, u mnohých došlo k ochabnutiu vo viere. Lukáš im hovorí: „Ježiš príde a bude žiadať zúčtovanie!“
Asi všetci poznáme hru ruského klasika Gogoľa Revízor. Ide v nej o to, že v malom mestečku čakajú štátnu kontrolu. A naozaj prichádza akýsi pochybný človiečik, ktorého všetci omylom považujú za revízora. Chcú si ho podplatiť, získať na svoju stranu. Rýchlo pochopia, že aj on je „ich človek“, iba jeden z nich. Aj on sa potrebuje udržať na svojom mieste a kým ho má, chce z neho vyťažiť, čo sa dá.
Omyl sa zistí, až keď falošný revízor odíde a prichádza revízor pravý.
Hra je plná komických scén a keď ju v Rusku hrali po prvý raz, ľudia nadšene tlieskali, smiali sa. Iba Gogoľ ostával smutný. Diváci nepochopili, že jeho hra nie je komédia, ale tragédia. Že do postavy falošného revízora vložil symbol diabla. Ten sa ľahko zmocňuje ľudského života na tomto svete, pretože ľudia sa chcú vyhnúť revízorovi pravému, Bohu. Ten ale príde skontrolovať všetky naše účty, a to v okamihu, kedy to najmenej budeme čakať.
Gogoľov revízor i Lukášovo podobenstvo má byť poučením aj pre nás – byť pripravený na druhý príchod Krista. Nielen na záver, kedy budeme musieť zložiť účty zo svojho správcovstva, ale už teraz, každodennými rozhodnutiami, ktorými sa k tomuto okamihu približujeme.
Kontaktovat uživatele, který materiál nahrál